Algemeen

Tips voor het ontwerpen van je wijnetiket

Het ontwerpen van een eigen wijnetiket is een leuke en creatieve manier om een individuele touch aan je eigen wijn te geven. Of je nu zelf je eigen druiven verbouwt en wijn produceert, of een gepassioneerde wijnliefhebber bent die een speciale fles wil presenteren, er zijn enkele belangrijke punten waar een etiket aan moet voldoen. In dit artikel geven we je een paar handige tips!

Wettelijke vereisten en informatie
Voordat je begint met het ontwerpen van je wijnetiket, is het belangrijk op de hoogte te zijn van de landelijk wettelijke vereisten voor wijnetiketten. Er is best veel mogelijk bij het ontwerpen van je eigen etiket, maar een aantal zaken moeten erop worden vermeld. Zo is er in de Europese Unie een gemeenschappelijke ordening voor wijn, goed samengevat door de Stichting Drankenonderwijs, die Nederland ook volgt. Er mogen bijvoorbeeld geen uitspraken op het etiket staan, die iets over het effect op de gezondheid te maken hebben. Wat wel vermeld moet worden, zijn het alcoholgehalte, allergenen, de inhoud, naam van de bottelaar, de producent, importeur of verkoper, land van herkomst, lotnummer, BOB of BGA (bij kwaliteitswijnen). Let erop, dat al deze zaken op het etiket worden vermeld, om problemen te voorkomen. Om de consument te informeren bevat een goed wijnetiket verder ook volgende informatie:

– De naam van de wijn
– De druivensoort
– Het jaartal
– Eventuele speciale kenmerken
– Eventuele awards

Natuurlijk kan het voorkomen, dat regelgevingen veranderen. Houd dus altijd de actuele regelgeving, o.a. via de KVNW, in de gaten.

Branding en uitstraling
Het is zeker nuttig na te denken over een constante stijl die je voor je etiketten ook in de toekomst zou kunnen gebruiken. Een kleurenschema, typografie of logo, die zorgen voor herkenbaarheid bij de consument en je merkidentiteit versterken. Zeker als je regelmatig je eigen wijn wilt presenteren, is het maken van een logo aan te raden. Dit geeft je etiket nog meer uitstraling. Voor veel consumenten is wijn een product, waar veel emoties aan zijn verbonden. Probeer hier bij de branding van je etiket in mee te gaan. Welk gevoel wil je met je etiket overbrengen? Er zijn verschillende richtingen, bijvoorbeeld:

– Formeel en klassiek
– Speels en modern
– Kunstzinnig
– Strak
– Romantisch

De branding draagt een belangrijk steentje bij aan de boodschap die je wilt overbrengen. Wat is het doel en welke elementen wil je benadrukken, zoals de naam van de wijn, de druivensoort, het jaartal of de regio waar de wijn vandaan komt.

Ontwerp en illustratie
Maak je wijnetiket visueel aantrekkelijker en interessant voor de koper door beelden of illustraties te gebruiken. Zo zou je afbeeldingen kunnen gebruiken, die de sfeer van je wijn weergeven. Voorkom wel de clichés (de druiventros zelf, een afgebeelde wijngaard of een foto van de locatie). Dit gebeurt al veel en maakt het etiket niet uniek. Je kan ook overwegen een persoon of personen die onlosmakelijk verbonden is/zijn aan jouw wijn, zoals bijvoorbeeld de eerste generatie wijnmakers, op het etiket af te beelden. Wellicht is er ook een object of herinnering, dat mensen meteen met jouw wijngoed of locatie verbinden. Zorg er in ieder geval voor, dat de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn en goed bij het geheel passen.

Materiaal en formaat
Het belang van het juiste materiaal voor een hoogwaardig wijnetiket wordt nogal eens onderschat. Kies eerder voor een A-klasse materiaal dat bestand is tegen vocht en condens, zodat het etiket niet vervaagt of loslaat. Als mensen jouw wijnfles in de hand nemen, moet het materiaal goed aanvoelen en een kwalitatief hoogwaardige indruk maken. Let er verder op dat het formaat goed past bij afmetingen van de fles en er voldoende ruimte is voor alle benodigde informatie en het ontwerp zelf. Meet de beschikbare ruimte en houd rekening met eventuele richtlijnen van de drukkerij of leverancier. Online zijn er goede mogelijkheden voor het gebruiken van sjablonen of ontwerphulpmiddelen, om ervoor te zorgen dat je ontwerp goed past.

Typografie, tekst en leesbaarheid
De typografie en tekst op je wijnetiket spelen een cruciale rol bij het overbrengen van informatie en het creëren van de gewenste uitstraling. Kies een duidelijk leesbaar lettertype voor de naam van de wijn en overweeg om een ander lettertype te gebruiken voor aanvullende informatie zoals het jaartal of de druivensoort. Zolang het lettertype duidelijk is, kun je natuurlijk je creativiteit de vrije loop laten, als je je etiket een unieke en persoonlijke uitstraling wilt geven. Hoe makkelijker de tekst te lezen is, des te aantrekkelijker is het om een tekst te lezen. Om een tekst goed te kunnen lezen moet je bijvoorbeeld letten op:

– de grootte van de letter,
– de afstand tussen de letters en
– de regelafstand

Ook een goede structuur is erg belangrijk in elke tekst. Denk hierbij aan zaken als:

– niet te lange of te korte alinea`s,
– koppen,
– tussenkopjes en
– dik gedrukte woorden

Omdat er al het een en ander moet worden vermeld op het etiket, is het raadzaam om niet te veel tekst op het etiket te vermelden. Houd het simpel, pakkend en duidelijk.
Houd er als laatste rekening mee, dat als je je etiket digitaal ontwerpt, het een andere werking op papier kan hebben. Maak altijd een voordruk om te kijken af de afmetingen, leesbaarheid en werking kloppen, voordat je de opdracht naar de drukker stuurt.

Het ontwerpen van je eigen etiket is een spannend en creatief proces, waar ook een paar regeltjes aan vast zitten. We hopen je met dit artikel een stukje op weg geholpen te hebben. Zodat je straks met trots je eigen mooie fles wijn in de hand mag houden.

Wijn en Wijngaard nieuwsbrief

Nieuwsbrief Elke twee weken berichten over wijnbouw in Nederland en Vlaanderen per e-mail.