Het eerste gezamenlijk Nederlands en Belgisch Limburgs wijnbouw congres is succesvol verlopen. Ruim 130 deelnemers reisden op donderdag 25 april naar de Corda Campus in Hasselt. Hier volgt een kleine impressie van de presentaties.
Gedeputeerde landbouw; Inge Moors: „Limburg heeft veel en gaat nog meer investeren in de ontwikkeling van de wijnbouw. Wij zijn pas begonnen.” Een klimaat prognose kaart van Europa laat zien dat de bestaande grote wijnlanden het moeilijk zullen krijgen. „België daarentegen biedt kansen voor wijnbouw”. Met die conclusie was Lodewijk Waes van de Belgische wijnbouwers vereniging het eens. “Er zijn weinig belemmeringen voor ondernemende wijnbouwers. Er is wel nog veel op te zetten en te organiseren.”
Igor Philtjens van Visit Limburg (Be) „het wiel hoeven wij niet meer opnieuw uit te vinden. Er zijn immers veel wijn toeristische successen uit andere landen te kopiëren.” Manon Luijten van Visit Zuid Limburg (NL) „Wijngaardwandelingen zijn een groot succes er is massale belangstelling op onze website voor dit onderwerp” Wijnfeest voorzitter Erwin Lennaerts,verwacht dit jaar meer dan 1000 gasten op Wahlwiller wijnfeest. (NL) Hij bracht de stemming, onder de congresgangers, door spontaan het Wijnlied te gaan zingen. Fietsen en hardlopen gaat best goed samen vertelde Patrick Francken van LimburgWine. Overigens schatte hij in dat het aantal congresdeelnemers dat tot zijn doelgroep behoort laag zou zijn. Wijngids, Maurice Warnier vertelde over zijn wijnreizen langs de Limburgse gaarden en zijn nieuwe Urban Winery in Maastricht. Sanne van Mieghem, van de gemeente Gulpen-Wittem, liet zien hoe Citto slow gemeenten gaan voor de kwaliteit en duurzaamheid. Bij wijngaard Backersbosch hebben de leden van de vereniging plezier met elkaar, in het onderhouden van de wijngaard en het maken van de wijn. Zo vertelde Sanne Reijnders.
De toezegging voor de subsidie voor het project „Wijnstraat” was net voor het congres binnen. De grensoverschrijdende samenwerking tussen de twee landen en verschillende organisaties gaat bestaande toeristische wijn attracties met elkaar verbinden. Projectmanager Nele Bylois straalt van geluk met de eerste milestone. “Dit gaat een enorme boost geven in de ontwikkeling van het wijntoerisme.”
„Het is verdomd koud geweest” zegt wijndomein St Martinus eigenaar Stan Beurskens. „De vorst heeft ons overvallen en wij zijn bang dat de schade enorm is. In tegenstelling tot de rest van Nederland waren wij dit niet gewend, want hoger op de heuvels is het normaal gezien minder kans op nachtvorst. Maar hiervan leren wij met zijn allen weer van. Stap voor stap worden ook de wijnbouwers wijzer.” Karel Henckens van wijndomein Aldeneyck verduidelijkte dat zijn wijngaarden langs de Maas beschermt worden tegen de vorstschade door de hogere water temperatuur van de Maas.
Leuk was het om te zien hoe lokale wijn in de promotors van de streekproducten passen. Karel Vaes van Smaak begint hier, hield een enthousiast betoog voor zijn regio Haspengouw. Jules Goossen deed uit de doeken hoe het regionaal voedsel systeem Limburg de reis die voedsel aflegt verkort. Horeca groothandel van Zon, schetste bij monde van Marion Van Zon de mogelijkheden voor wijnbouwers om de verkoop en distributie te organiseren.
Een wijnbouwland in wording kan niet zonder kennis. Niet alleen met de community van VoKa. Maar ook PC Fruit, Syntra PXL, NAC en de universiteit van Hasselt gaven een overzicht aan de komende cursussen. Corda Campus verbaasde de deelnemers met het project wijngaard op de schuine daken. Vakblad Wijn en Wijngaard ziet voor zichzelf een rol als verbinder; ervaringen die gedeeld worden onder de wijnbouwers. Carla Stuurman gooide de knuppel in het hoenderhok met de vraag of het niet tijd wordt voor een signatuur druif. Uit haar onderzoek kwam naar voren dat de pinot gris de favoriet is. Voor wie belangstelling heeft om te starten met een wijngaard kan Vlaio de weg wijzen naar de subsidiepotten en financiering.
“Reclame is dood, verhalen vertellen de toekomst”. Volgens professioneel praatjesmaker (storytelling) Michel Libens is het de gouden tip voor de verkoop van je wijn. Wijnbouwers en restaurateurs werden ook uitgedaagd door Jules Odekerken van stichting promotie Limburgse wijn om mee te doen met de Limburgse wijnweek in september. Top restaurant De Slagmolen vertelde hoe je op de wijnkaart komt van het sterrenrestaurant. Limburgse Wijn ambassadeur Annaline Doelen vertelde hoe de keuze om alleen maar Limburgse wijn te schenken haar heeft gebracht tot de unieke positie van wijnrestaurant Mes Amis.
In de pauzes werden volop nieuwe contacten gelegd door de Nederlandse en Vlaamse congresgangers. Wijn werd er ook geproefd, van sponsor Hoenshof. Voor Gault Millau is de kwaliteit van de regionale wijnen voldoende om een nieuwe gids uit te brengen over Belgium Wines.
Het wijnbouw congres werd georganiseerd door VOKA Limburg met ondersteuning van Stichting promotie Limburgse wijnen. Volgend jaar wordt het congres in Nederlands Limburg gehouden. Dagvoorzitter, Toon Balis, kan terugkijken op een geslaagd event.